11 april 2022
- Henk Hietbrink

GeoGebra in het klaslokaal: Vlaanderen

Vorig jaar december is een enquête uitgegaan naar het gebruik van GeoGebra in het klaslokaal. Een van de vragen was welke GeoGebra creatie een groot succes is in het klaslokaal. Daar kwamen leuke reacties op. Vanaf nu wordt iedere week een inzending besproken. Deze week is er aandacht voor de reacties uit Vlaanderen.

Het Vlaamse wiskunde onderwijs zit anders in elkaar dan het Nederlandse: grote nadruk op de schoolexamens (eventuele centrale examens tellen veel minder zwaar mee dan in Nederland), de TI 84 is favoriet (maar geen gedoe met examenstand), dankzij een subsidieregeling ruilen veel scholen ruilen de GR in voor laptops met GeoGebra. De Nederlandstalige versie van GeoGebra is eigenlijk de Vlaamse versie. Dankzij de Vlaamse vrijwilligers heeft het Nederland geen cent gekost.

Drie Vlamingen wil ik in het zonnetje zetten.

Ivan de Winne is voorzitter en webmaster van de Vlaamse vereniging wiskundeleraars VVWL en vanaf het begin betrokken bij de popularisering van GeoGebra in het Nederlandse taalgebied. Zijn werk staat onder de link.

Chris Cambré is de vertaler van de handleiding en alle tutorials, heeft GeoGebra boeken volgeschreven voor alle jaarlagen (link), ook voor achterstandsonderwijs, verder met alles wat hij zelf leuk vindt. Voor mij heeft hij in GeoGebra een toepassing met macro’s ontwikkeld om muqarnas in 3D te stapelen. Voor Kern Wiskunde heeft hij onlangs een online seminar verzorgd over Escher en vlakvullingen met GeoGebra. Zijn GeoGebra werkboek Ontwerpen voor gevorderden bevat de nodige tips voor wie meer wil met GeoGebra.

Karel Appeltans heeft ook honderden applets op zijn naam staan. Er is altijd wel iets bij dat je kunt gebruiken (link). Een aardige animatie is die van de parametervergelijking. Je kunt de parametervergelijking intypen en via de schuifknop komt met trace het plaatje in beeld. Dit soort animaties zijn ideaal voor in het klaslokaal omdat ze de klas de kans geven om eerst zelf na te denken over het verloop van de kromme.

Veel van het Vlaamse materiaal is goed te gebruiken in het Nederlandse onderwijs, hoewel bovenstaande uitdrukking in Vlaanderen heel gebruikelijk is, maar in Nederland ongebruikelijk is. Voor de creatieve “aanpassers” onder ons is het aanbod overweldigend. Ga gerust eens kijken.