26 oktober 2022
- Redactie Euclides

Welkomst-Euclides

Aan nieuwe leden van de NVvW wordt een Welkomst-Euclides aangeboden. In deze Euclides informatie over de vereniging en het vakblad Euclides. Ook bevat het enkele verwijzigingen naar artikelen uit het archief van het vakblad Euclides.

Heuristiekbomen

Hoe ondersteun je leerlingen die zelfstandig werken aan uitdagende, denk-actieve opgaven, als ze – onverhoopt maar niet onverwacht – vastlopen? Lees hoe interactieve heuristiekbomen deze leerlingen weer op gang helpen, en ze gaandeweg leren hun aanpak te structureren én heuristische technieken te ontwikkelen.

Werkvorm: Wie is de mol?

Een verrassende werkvorm kan heel motiverend zijn voor leerlingen om enthousiast aan de slag te gaan. Maico Burger bespreekt een werkvorm die hij baseerde op het bekende tv-programma Wie is de mol?

Column Jan Beuving

Wortels van de wiskunde. Het begin van kansrekening

Het zal niemand verbazen dat de kansrekening haar oorsprong vindt in spelletjes en gokken. Hoe verdeel je de pot als je het spel vroegtijdig afbreekt? Laat je leerlinge ontdekken hoe Pascal, Huygens en Leibnitz dit probleem zouden oplossen. Wie heeft de beste oplossing?

Ruimtelijk inzicht met virtual reality

Virtual reality wordt veel in games gebruikt, maar kan ook in het onderwijs worden ingezet. Piloten en chirurgen maken er bijvoorbeeld gebruik van in trainingen. Lees meer over het gebruik van VR voor het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht in de opleiding tot timmerman in de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL).

In dit nummer

NVvW. In het belang van wiskundeleraren en het wiskundeonderwijs
Vastgelopen? Je kunt de boom in! || Theo van den Bogaart, Rogier Bos
Werkbladen
Zij-instromer in het vmbo. Interview met Johan Leurgans || Tom Goris
Project “Bouw aan je wiskunde”
Bingo! || Desiree Agterberg
De hoekstreep. Alarm || Jan Beuving
Wortels van de wiskunde. Het begin van kansrekening || Desiree Agterberg
Wiskundig vouwen als kunst || Henk van der Vorst
Bouwplaat van de torentjes
Werkvorm: Wie is de mol? || Maico Burger
Lesplan, voorbereiding, opgaven en uitwerkingen
Verhalen uit het vmbo. Rayan || Melanie Steentjes
Wiskunde digitaal. Leren over veelhoeken voor vmbo-bkg en mavo met dragonbox elements ||Lonneke Boels
Het FIzier gericht op… Ruimtelijk inzicht met virtual reality in het bouwonderwijs || Sylvia van Borkulo
Figuur 3
Verschenen in Euclides:

Uit de praktijk… || Hugo Duivesteijn
Witje: Hoe lang moet een veter zijn?
Vastgeroest || Ab van der Roest
Werkgroepen van de NVvW
Servicepagina