26 oktober 2022 - Redactie Euclides Welkomst-Euclides Aan nieuwe leden van de NVvW wordt een Welkomst-Euclides aangeboden. In deze Euclides informatie over de vereniging en het vakblad Euclides. Ook bevat het enkele verwijzigingen naar artikelen uit het archief van het vakblad Euclides. Heuristiekbomen Hoe ondersteun je leerlingen die zelfstandig werken aan uitdagende, denk-actieve opgaven, als ze – onverhoopt maar niet onverwacht – vastlopen? Lees hoe interactieve heuristiekbomen deze leerlingen weer op gang helpen, en ze gaandeweg leren hun aanpak te structureren én heuristische technieken te ontwikkelen. Werkvorm: Wie is de mol? Een verrassende werkvorm kan heel motiverend zijn voor leerlingen om enthousiast aan de slag te gaan. Maico Burger bespreekt een werkvorm die hij baseerde op het bekende tv-programma Wie is de mol? Column Jan Beuving Wortels van de wiskunde. Het begin van kansrekening Het zal niemand verbazen dat de kansrekening haar oorsprong vindt in spelletjes en gokken. Hoe verdeel je de pot als je het spel vroegtijdig afbreekt? Laat je leerlinge ontdekken hoe Pascal, Huygens en Leibnitz dit probleem zouden oplossen. Wie heeft de beste oplossing? Ruimtelijk inzicht met virtual reality Virtual reality wordt veel in games gebruikt, maar kan ook in het onderwijs worden ingezet. Piloten en chirurgen maken er bijvoorbeeld gebruik van in trainingen. Lees meer over het gebruik van VR voor het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht in de opleiding tot timmerman in de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL). In dit nummer NVvW. In het belang van wiskundeleraren en het wiskundeonderwijs Vastgelopen? Je kunt de boom in! || Theo van den Bogaart, Rogier Bos – Werkbladen Zij-instromer in het vmbo. Interview met Johan Leurgans || Tom Goris – Project “Bouw aan je wiskunde” Bingo! || Desiree Agterberg De hoekstreep. Alarm || Jan Beuving Wortels van de wiskunde. Het begin van kansrekening || Desiree Agterberg Wiskundig vouwen als kunst || Henk van der Vorst – Bouwplaat van de torentjes Werkvorm: Wie is de mol? || Maico Burger – Lesplan, voorbereiding, opgaven en uitwerkingen Verhalen uit het vmbo. Rayan || Melanie Steentjes Wiskunde digitaal. Leren over veelhoeken voor vmbo-bkg en mavo met dragonbox elements ||Lonneke Boels Het FIzier gericht op… Ruimtelijk inzicht met virtual reality in het bouwonderwijs || Sylvia van Borkulo – Figuur 3 Verschenen in Euclides: Een eerste les aan de brugklas – Kennismaken met Wiskunde aan de hand van het pentagram, Andrea Lubberdink in Euclides 96-6 pp. 4-7. Lesmateriaal is beschikbaar via de inhoudsopgave van Euclides 96-6. Rekenen als een een robot, wie wil dat nou? Martin Kindt in Euclides 94-3 pp. 28-31. Ruimte voor nadenken, Nelleke den Braber, Geeke Bruin-Muurling en Ronald Keijzer in Euclides 97-2 pp. 4-9. Sankey-diagrammen in de wiskundeles, Pauline Vos en Eric Oziegbe Omobude in Euclides 96-7 pp. 4-7. Lesmateriaal over Sankey-diagrammen Uit de praktijk… || Hugo Duivesteijn Witje: Hoe lang moet een veter zijn? Vastgeroest || Ab van der Roest Werkgroepen van de NVvW Servicepagina Inhoudsopgaven Euclides Thema Welkomst-Euclides Bestel 30 seconden Bestel de statistiek poster Digitale Euclides Archief Verschijningsdata Redactie Redactiestatuut Kopij aanleveren Uitwerkingen puzzels Advertenties en bijsluiters Abonnementen Colofon