Werkgroep Vrouwen & Wiskunde

De werkgroep Vrouwen en Wiskunde werd in 1981 opgericht uit onvrede over het heersende beeld van wiskunde en de geringe rol van meisjes en vrouwen daarin.

De uitgangspunten destijds waren:
– onderwijs dat goed is voor meisjes is gewoon goed onderwijs,
– wiskunde is overal,
– wiskunde moet je doen en
– wiskunde is ook leuk als sociale activiteit

We zijn nu ruim 40 jaar verder en er blijken nog steeds verschillen te zijn tussen het (wiskunde)onderwijs aan jongens en meisjes. Genderneutraliteit in het onderwijs is zeker geen vanzelfsprekendheid. Onbewust wordt het verschil tussen jongens en meisjes om ons heen benadrukt. Daarom heeft de werkgroep Vrouwen en Wiskunde in 2020 een doorstart gemaakt. Met als doel de wiskundedocenten bewust te laten worden van deze verschillen.

De werkgroep is bezig met een reeks artikelen die in Euclides geplaatst zullen worden. Deze artikelen worden in samenwerking met wetenschappers geschreven. De wetenschappers zijn experts op het gebied van bijvoorbeeld gender-verschillen in het onderwijs. Aan de hand van deze serie artikelen starten we een discussie via bijeenkomsten en het forum. Het doel is uiteindelijk om een verzameling praktische handvatten te publiceren die door onze leden in de les gebruikt kunnen worden.

Wil je meer weten over deze werkgroep of bijdragen, neem dan contact met ons op.


Archief