1 maart 2022
- Henk Hietbrink

GeoGebra in het klaslokaal: Duimpjes en Uiltjes met GeoGebraScript

Vorig jaar december is een enquête uitgegaan naar het gebruik van GeoGebra in het klaslokaal. Meer dan 200 mensen hebben daar op gereageerd (zie Uitkomsten Enquête GeoGebra). Een van de vragen was welke GeoGebra creatie een groot succes is in het klaslokaal. Daar kwamen leuke reacties op. Iedere week wordt een inzending besproken.

Adri Knop is bijzonder productief met honderden GeoGebra creaties. Hij stuurde een “spelletje” in waarin leerlingen de juiste lijnen moeten maken. Het oogt als een spel, maar wel een heel nuttig spel, bijna verslavend zelfs want je verdient bij iedere goed gemaakte opdracht een duimpje. Bovendien staat je naam op het scherm, “Henk, je hebt er 4 goed in 4 beurten”.

Adri schrijft in een mail dat hij hoopt door een spelvorm in te bouwen (duimpjes, scores en tijd) leerlingen aan te moedigen om de oefeningen meerdere keren te doen en zo de snelheid en de vaardigheid te vergroten. Als rechtsboven het uiltje in beeld komt met het fototoestel is het de bedoeling dat de leerlingen een screendump maken en die digitaal inleveren. Vandaar dat je altijd eerst moet beginnen met de je naam. Het doorsturen van foto’s naar klasgenoten wordt zo voorkomen. Ook worden de vragen willekeurig gegenereerd, dat maakt ‘spieken’ vrij zinloos. Het komt echt aan op je eigen vaardigheden. Tot zover de mail.

Wil je weten of de applets van Adri Knop iets voor jouw klassen zijn, ga dan naar zijn geogebra boeken, wil je applets maken net als hij, lees dan verder want deze blog gaat nu verder over de techniek achter de schermen. De techniek is geogebrascript, een programmeertaal waarmee je vanaf het ene object, bijvoorbeeld een invoerveld of actieknop, andere objecten kunt manipuleren. Zo kun je bijvoorbeeld op het Scripting On Click tabblad van de actieknop met de naam “reset” de volgende acties opgeven:

A=(-11,0)
B=(-11,1)
C=(-10,0)
D=(-10,1)
goed=0
beurt=0
naam=””

Adri geeft hier aan dat de punten A, B, C en D verplaatst moeten worden naar hun uitgangpositie, dat de teller van het aantal goed gemaakte opdrachten weer op nul gezet wordt, evenals dat de teller van het aantal beurten weer op nul gezet wordt, en dat de naam gewist wordt. Op het scripting on click tabblad van een andere actieknop staat dat wanneer de leerling beide lijnen goed geplaatst heeft, beide tellers met één opgehoogd worden:

beurt=beurt+1
goed=goed+1

De programmacode is object-georiënteerd en staat verspreid op de tabbladen van de verschillende objecten. Een logische plek zijn de scripting on click tabblad van de actieknoppen, maar je kunt de code ook onderbrengen op de tabbladen van punten of lijnen. Daarom is het best wel zoeken wat waar gebeurd. Adri maakt ook gebruik van de geavanceerde eigenschappen om aan te geven of het object conditioneel zichtbaar moet zijn. Sommige velden zijn alleen zichtbaar als de naam gewist (leeg) is en andere juist zichtbaar al de naam een waarde heeft. Het geheel van zichtbare  en onzichtbare objecten en van code verspreid over verschillende tabbladen is even wennen. Voor velen zal het een reden zijn om er nooit aan te beginnen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, dan is GeoGebra met script wel erg leuk gereedschap om speelse animaties mee te maken. Even een weetje: wanneer je in de GeoGebra editor het eigenschappenvenster open hebt staan, dan kan het gebeuren dat GeoGebra het script niet uitvoert. Dus eerst het eigenschappenvenster sluiten en pas dan klikken op de objecten.

GeoGebra ondersteunt zowel geogebrascript als javascript. Met javascript kun je nog veel meer programmeren, loopjes maken, geavanceerde berekeningen maken en nog veel meer. Je kan bijvoorbeeld op maat een raster van punten maken, maar dat bewaren we voor een andere keer.

De animaties van Adri zijn heel leerzaam voor wie verder wil met GeoGebra. Je leerlingen zullen blij verrast zijn, met goed uitgevoerde wiskunde opdrachten waar ze echt slimmer van worden.

Vorige blog: afgeleide van e en ln