2 januari 2025
- Iegte de Jong

De Schoonheid van Islamitische Geometrische Patronen – Valuas College

Voorwoord

In deze blog vind je een verslag van een tweedaagse workshop-festival voor tien klassen met in totaal ongeveer 230 leerlingen uit de klassen 3 havo, 3 vwo en 4 vwo op het Valuas College op 3 en 4 juni 2024. Het evenement is georganiseerd door Iegte de Jong. Zij heeft Goossen Karssenberg gevraagd om de dagen inhoudelijk voor te bereiden. Hij schreef de opdrachtenboekjes en specificeerde de benodigde materialen. Dankzij studenten van de Universiteit Utrecht en Fontys Hogeschool Sittard waren voldoende leerkrachten aanwezig om alles in goede banen te leiden. Al met al een enorme operatie. Mocht je na het lezen van de blog willen weten hoe je zo een festival kan organiseren, mail dan naar Iegte de Jong. Voor de workshopmaterialen en de lesplannen kun je mailen met Goossen Karssenberg (bekend van Zebra 66 en de vorige blog).

Alle andere blogs in deze reeks zijn geschreven door Henk Hietbrink, van hem is dit voorwoord, maar deze blog is geschreven door Iegte de Jong. Haar blog is aanzienlijk langer dan alle andere. Reden is dat ze een goed inzicht wil geven in hoe zo een festival er uit kan zien en wat er aan voorbereiding bij komt kijken. De organisatie was zeker werk, maar voor de leerlingen was de dag zelf beslist een geslaagde dag. Hieronder volgt dus het persoonlijke verhaal van Iegte, te beginnen met Hoe Het Begon, Voorbereidingen met Goossen, Programma, Ochtend workshops, Middag keuze programma, Verdelen van leerlingen over de activiteiten, Materialen en tot slot
Reacties van leerlingen

Hoe het begon

Het werk van Goossen Karssenberg volg ik al een tijdje. In Euclides, in Zebraboekje 66, via zijn website en ook lezend in het prachtige boekje dat zijn dochter heeft gemaakt. Ik was eigenlijk gewoon fan en zocht een gelegenheid om eens bij hem een workshop te volgen. Een keer naar Texel gaan, nam ik me voor.
En toen zochten we op school nog invulling voor een activiteitendag voor 3 en 4 havo / vwo. Bijna alles was toegestaan, maar het budget was nagenoeg nul. Tot ik bedacht dat wat ik leuk vind, namelijk wiskunde gecombineerd met kunst, prima onder het kopje basisvaardigheden rekenen (met bijbehorende subsidie) geschaard kon worden: van platte figuren, hoeken, hoekensom en geometrische patronen was het nog maar een klein logisch stapje naar de Islamitische meetkundige patronen van Goossen Karssenberg.

Voorbereidingen met Goossen

Toen ik Goossen voor het eerst mailde was hij verbaasd dat er zowel tijd als budget was. Dat is kennelijk zo bijzonder, dat hij meteen ja zei.
We bespraken eerst de randvoorwaarden:

  • Om hoeveel leerlingen gaat het (uit welke klassen)? Tien klassen met totaal ongeveer 230 leerlingen uit de klassen 3 havo, 3 vwo, 4 vwo
  • Welke ruimtes en hoeveel tijd hebben we tot onze beschikking? We mochten de hele school gebruiken, maar het belangrijkste was: een aula met projectiescherm en geluidsversterking voor het plenaire deel en zo’n 8 lokalen (liefst handvaardigheid / tekenen en niet te ver uit elkaar) en twee buitenruimtes voor de workshops. Twee dagen konden we vinden, waarbinnen alle leerlingen een workshop van één dag zouden volgen.
  • Is er voldoende begeleiding? (dat bleek het lastigst). Uiteindelijk heeft Goossen vier student-assistenten en een collega wiskunde als workshopleiders meegenomen. Vanuit school hebben we per workshopdag zes docenten ingezet.

Programma

Dit werd na enig heen en weer gemail met Goossen de opzet. Vóór de workshopdag komen er twee introductielessen  om de leerlingen op het juiste spoor te zetten en wat voorkennis op te bouwen. Deze werden gegeven door de mentoren en de docenten tekenen/handvaardigheid tijdens hun vakles. De bedoeling was dat de eerste voorbereidingsles tijdens een wiskundeles gegeven zou worden, maar helaas ws hier geen tijd voor in het strakke wiskundeprogramma.

Tien klassen met 230 leerlingen soepel door het programma loodsen leek ons wat veel. Daarom kwamen er twee ongeveer identieke workshopdagen, elk voor zo’n 115 leerlingen. Gewoon beginnen om 8:30 en doorgaan tot 16:00 uur. Zo ontstond het volgende programma:

  • Plenaire opening met inleiding door Goossen Karssenberg.
  • Vijf (flits)workshops in carousselvorm als introductie op het creatieve middagprogramma.
  • Plenair midden deel om de keuzemogelijkheden voor de middag toe te lichten.
  • Middagprogramma: iedere leerling kiest één onderdeel / techniek om een eindproduct te maken. Individueel of in groepjes.
  • Plenaire afsluiting met presentatie van de eindproducten.

Wat we graag ook nog hadden willen realiseren: betrekken van het vak geschiedenis. Bijvoorbeeld geschiedenis van het Iberisch Schiereiland: het Kalifaaat van Cordoba (Alhambra), de Reconquista of in het Midden-Oosten: De Mongolen (Dzjengiz Khan), Timoer Lenk (vernietiging van Isfahan), Ottomaanse rijk, geschiedenis van Constantinopel/Istanboel, architectuur, bv Blauwe moskee, Topkapipaleis, etc. Dat is iets voor een volgend project of voor een andere school om toe te voegen.
Als je met Goossen samenwerkt, blijft hij met ideeën komen. Heel fijn is ook dat hij, zodra ik een idee ook geschikt vond, hij ze heel concreet uitwerkte.

De PDF met het programma staat hier.

Ochtend workshops

In de ochtend kregen de leerlingen flits-workshops aangeboden om kennis te maken met de verschillende vormen van Islamitische Meetkundige Patronen. Na een centrale aftrap in de aula was er ieder half uur een wissel. In vijf lokalen ontdekten ze:

  • GIRIH – tegels die een onderliggend raster vormen
  • KATAI – gestileerde bloemmotieven en spiraaltakken
  • ANALYSE – Een mozaïek analyseren en inlijsten
  • ZELLIGE – Marokkaanse tegels, vlechtwerk en kleurkeuze
  • EINSTEIN – één steen die het vlak semi-periodiek bedekt

Organisatorische details staan in dit document.
Het leerlingenboekje is op aanvraag beschikbaar bij Iegte de Jong.

 

Middag keuze programma

Na het flitsende ochtendprogramma mochten leerlingen kiezen wat ze in de middag wilden doen. In de lunchpauze heeft de organisatie snel een indeling gemaakt en die gecommuniceerd naar de leerlingen. Nu kregen leerlingen twee uur de tijd om te werken aan hun project. Na afloop kwam iedereen bij elkaar in de aula en werden foto’s en werkstukken getoond.

  • Muqarnas – met bouwelementjes op schaal
  • Plein-mozaiek met stoepkrijt
  • Zandstrooi-mozaiek in de aula
  • Relief op ruw hout
  • Draadrelief op houd
  • Girih vlechtwerk en andere vormen – eigen patronen, verf op papier
  • Vensters uit Fez / Antwerpen / Texel Cairo – met sjabloon, verf op papier
  • Katai aquarel – passers, verf op papier

Verdelen van leerlingen over de activiteiten

Indeling en communicatie over de indeling is essentieel om leerlingen op de juiste tijd in het juiste lokaal te krijgen. Tien klassen hebben we verdeeld over twee dagen: twee keer vijf klassen dus zodat je op ongeveer twee even grote groepen uitkomt.
Voor de flitsworkshops in de ochtend wilden we werken met vijf ongeveer even grote groepen. De klassen werden hiervoor gemixt. Voorafgaand aan de workshopdag mochten leerlingen aangeven met welke 3, 4 of 5 leerlingen uit hun eigen klas ze bij elkaar wilden zitten. Daarna hebben we, rekening houdend met de voorkeuren van de leerlingen, vijf even grote groepen gevormd. We werken op school met de Google tools. Voor elke workshopdag had ik één Google Classroom aangemaakt waarin alle deelnemende leerlingen voor de betreffende dag werden toegevoegd. Hierin werden o.a. de groepsindelingen gepubliceerd. Deze werden ook ouderwets geprint en opgehangen voor de leerlingen die geen Chromebook bij zich hadden (en de telefoon netjes in de kluis hadden liggen).

Voor de middag mochten leerlingen zelf een thema kiezen. Aan het eind van de ochtend hadden de leerlingen een eerste indruk van de mogelijkheden van het ontwerpen van geometrische patronen. Goossen presenteerde de keuzemogelijkheden voor het middagprogramma, waarna de leerlingen via een Google Form hun 1e t/m 4e voorkeur moesten opgeven. Wie dat niet deed werd door ons ingedeeld. Na inschrijving was er pauze. De middagindeling werd in die pauze razend snel door ons gemaakt in Excel. Het format was van te voren klaar gezet. Anders hadden we dit nooit in een kwartier kunnen doen. De groepsindeling werd weer gepubliceerd in Classroom en was voor de leerlingen op tijd beschikbaar.

Materialen

Materialen bestellen was een hele puzzel. Vooral omdat ik geen tekenen of handvaardigheid geef en erg lastig kon inschatten welke materialen (schroevendraaiers, zagen, scharen, potloden, fineliners, gummetjes, kwasten, verf, etc.) standaard aanwezig en te gebruiken zijn en wat er speciaal voor zo’n dag besteld moet worden. Goossen nam zelf de bulk van het materiaal mee, maar wat ‘standaard spul’ dat altijd wel te vinden is in een teken- of handvaardigheid lokaal, hebben wij geregeld. Gelukkig keken de collega’s van de kunstvakken mee, maar handiger is wanneer een kunst-collega mee-organiseert. Dan wordt het ook een veel vakoverstijgender gebeuren.

Heel veel sjablonen zijn er voor deze dag gemaakt: gesneden met een lasersnijder uit verschillende diktes karton. Een deel kwam van Texel en een deel van het technieklab van onze partnerschool. (Nog een mogelijkheid voor vakoverstijgend werken trouwens: als je hier op tijd mee begint, zou ook het inlezen en uitsnijden van sjablonen met de lasersnijder een leerlingenopdracht kunnen zijn.)

Muqarnas

Zes dozen met muqarnas bouwstenen had Henk Hietbrink meegenomen. Deze 3D geprinte bouwstenen kun je als lego aan elkaar klikken om een muqarnas op schaal te bouwen. Het idee van 3D printen komt van Susanne Tak en Rogier Bos. Zij schreven erover in Euclides 93 december 2017: Creatief DrieDee. Henk heeft het verder uitgewerkt met lesbrieven en workshops in Den Haag, Amstelveen, Veenendaal en Istanbul. Er komt een vervolg in 2025 op de NWD.

Sacha had er wel zin in en vroeg of ze twee dozen mee naar huis mocht nemen om van alles uit te proberen. Ze kon wel meer dozen gebruiken.

Reacties van leerlingen

We hadden twee redelijk geïnteresseerde groepen, ongeveer wat je mag verwachten van klas 3, 4 H/V. Toch vonden veel leerlingen de mini-workshops in de ochtend saai. Dat lag denk ik niet aan de workshops, meer aan de verwachtingen bij leerlingen. Tijdens een activiteitenweek wordt een workshopdag geacht ‘leuk’ te zijn, waarbij al snel alles anders dan een bezoek aan de Efteling als saai wordt gezien.
Bij de keuze-activiteiten van de middag werden de leerlingen enthousiast: ze mochten zelf kiezen (bijna iedereen kon bij zijn eerste of tweede voorkeur worden ingedeeld) en ze mochten zelf aan de slag. Ze deden iets wat ze nog nooit eerder hadden gedaan, met aardig wat vrijheid (en genoeg structuur) en allemaal behaalden ze in redelijk korte tijd een redelijk mooi resultaat. Dat gaf voldoening. Ze waren ook nieuwsgierig naar de werkstukken van de andere groepen. Deze werden plenair getoond, eindigend met het zandkunstwerk dat gezamenlijk werd ‘opgeruimd’ met een kort dansje zoals Elvira Wersche ons had voorgedaan op de NWD 2016.

Islamitische Geometrische Patronen zijn mooi om te bekijken en om zelf te maken, thuis of met de hele klas, onder de wiskunde les of samen met de kunstdocenten. We hopen dat deze blog je stimuleert om zelf ook zo een workshop-festival te organiseren op jouw school. Iegte de Jong en Goossen Karssenberg hebben de ervaring en willen die met ons delen.

Dit is een van de blogs in een serie van blogs met voorbeelden van mensen die geïnspireerd zijn door de Schoonheid van Islamitische Geometrische Patronen. Heb je zelf werk dat je onder de aandacht wil brengen, stuur dan een mailtje. Ken je mensen van wie je het werk onder de aandacht wil brengen, stuur dan ook een mailtje.

Volgende blog: Eric Broug
Vorige blog: Elvira Wersche
Index: De Schoonheid van Islamitische Geometrische Patronen – Index