20 december 2024
- Henk Hietbrink

De Schoonheid van Islamitische Geometrische Patronen – Eric Broug

Islamitische Geometrische Patronen zijn mooi om te bekijken en om zelf te maken, thuis of met de hele klas, onder de wiskunde les of samen met de kunstdocenten. Na een aantal blogs over Nederlanders en Vlamingen, maken we nu de stap naar het buitenland, te beginnen met Eric Broug, een echte wereldburger met een Nederlandse vader, een thuis in de UK en een facinatie voor Islamitische architectuur. Heb je zelf werk dat je onder de aandacht wil brengen, stuur dan een mailtje.

Eric Broug is een succesvolle auteur van een groot aantal boeken over Islamitische Geometrische Patronen, geeft lezingen, verzorgt workshops.
Als consultant ontwerpt en begeleidt hij projecten wereldwijd. Op zijn website en instagram kun je zien wat hij allemaal gedaan heeft in 25 jaar tijd.

In 2016 was hij te gast op de Nationale Wiskunde Dagen.

Het werkboek met CD rom “Islamitische Geometrische Patronen zelf ontwerpen en maken” is een praktisch boek met stappenplannen en voorbeelden dat zelfs in het Perzisch is vertaald.
Zijn “Islamic Geometric Design” uit 2013 is een klassieker, helaas uitverkocht. Nieuw is “Islamic Architecture: A World History“, een must-have vol schitterende foto’s.

In zijn blog op Capability Broug: Planning the Taj Mahal Mausoleum maakt Eric rake opmerkingen over hoe aan te kijken naar vormen in andere culturen. Hieronder een citaat:

There’s a lot we don’t know about how buildings in Islamic societies were built over the centuries. There are essentially no plan drawings used by builders at the time. What we do have are a some drawings that document what has already been built; not quite the same thing. So, the only thing that can be done is to analyse and deconstruct buildings to see if we can figure out the design methods of builders many centuries ago.
But, how can we know we’re right? Inevitably we use our own specific knowledge (and lack thereof) and try to make sense of what we’re looking at. For example: if I was quite obsessed with the Golden Ratio in architecture generally and thought it created the most beautiful and harmonious architecture, if I was then about to analyse a particularly beautiful building, would I then not want to find evidence of the Golden Ratio? Philosophers call that approach teleological.
In short, the pitfalls of making your building analyses fit your own narrative is always present.