23 februari 2024
- Henk Hietbrink

Keltische Driehoek

Creatief werken met passer en geodriehoek is ook wiskunde. Wim Grosheide bedacht “Wiskunde zonder Boek“, een mix van straffe algebra op de computer en veel ruimte voor projecten en creatieve posters over meetkunde. Van zijn collega kreeg ik het boek “Motifs Bretons et Celtiques“. In deze blog laat ik zien hoe je de hele klas met passer en geodriehoek een Keltische driehoek kan laten tekenen. Mijn ervaring is dat het ondoenlijk is om de uitleg frontaal klassikaal te doen. Daarom groepeer ik alle tafeltjes tot vier of zes samenwerkingsverbanden. Naast iedere groep hang ik een instructie poster. Zo kan iedere leerling precies zien wat ie moet doen. Dat geeft oneindig veel rust in de klas. Wat hebben alle leerlingen nodig? Een hard potlood met een scherpe punt, een puntenslijper, gummetje, stiften of kleurtjes, een passer en een geodriehoek.

Voor de bovenbouw valt er nog wat te rekenen aan de grootte van hoeken of de lengte van de stralen.

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Teken op A4 ruitjespapier een cirkel met straal 9. Teken ook een cirkel met straal 7 en een cirkel met straal 5. Verdeel de cirkel met je geodriehoek in zes gelijke delen. Tip: de hoeken zijn 60°. Teken twee bogen. Beide bogen zijn iets korter dan een halve boog. De ene straal is iets meer dan 6, de ander iets minder dan 8. Meet met je geodriehoek de grootte van de hoek zorgvuldig op. Ken je al de sinusregel en de cosinusregel? Bereken dan exact de lengte van de stralen. Bereken ook de grootte van de hoeken van die twee bogen.

Stap 4

Stap 5

Stap 6

Teken op dezelfde manier ook de andere bogen. Om het effect te krijgen van bogen die over en onder elkaar doorlopen, teken je vanuit hetzelfde centrum bogen met straal precies 6 en precies 8. Veeg met gum alle hulplijntjes uit.

Stap 7

Dit is een klassiek voorbeeld van het eindresultaat.
Heb je tijd over, bedenk dan iets anders dan een zwarte invulling.

 

Meer blogs: