10 mei 2025
- Bestuur

Probleemgestuurde aanpak in het wiskundeonderwijs

Dat probleemoplossen bij  wiskunde hoort, dat weten we en dat is ook niet nieuw. Toch heeft probleemoplossen de afgelopen jaren steeds meer aandacht gekregen, door o.a. Peter Liljedahl en zijn boek Building Thinking Classrooms. Maar ook Teaching Through Problem Solving is een term die je steeds meer hoort.

De NVvW heeft subsidie gekregen om lesmateriaal te maken in het kader van probleemgestuurde aanpak in het wiskundeonderwijs.

Het afgelopen jaar is door een groep collega’s gewerkt aan materiaal dat je kunt gebruiken in de wiskundeles. Het materiaal is geschikt voor een ‘gewone’ wiskundeles, maar ook voor lessen waarin je gebruik maakt van Building Thinking Classrooms.

Voor het komende jaar zijn we op zoek naar nieuwe collega’s die in het project willen meedoen.

Er zijn komend schooljaar zes bijeenkomsten in Utrecht, op loopafstand van het station. Tijdens de bijeenkomsten, werken de leraren gezamenlijk aan het ontwerpen van lesmateriaal. De opdrachten worden zoveel mogelijk uitgetest in de klas en op basis van de ervaringen soms enigszins aangepast.
In elke bijeenkomst staat een thema centraal en wordt er tijd besteed aan het ontwerpen van nieuwe opdrachten.

We beginnen het jaar, net als afgelopen schooljaar met een startdag, zaterdag 20 september. Daarna zijn er nog 5 avond-bijeenkomsten

Omdat er subsidie is voor dit project, kunnen we de leraren die hierin meewerken een vergoeding geven voor hun bijdrage.
Lijkt het je leuk om hier komend schooljaar in mee te draaien, geef je dan op.

    Waar geef je waarschijnlijk volgend jaar les?
    (meerdere antwoorden mogelijk)

    Ben je lid van de NVvW?