20 juni 2023 - Redactie Euclides Inhoud Euclides 98-7 In dit nummer: Gelijke kansen in de wiskundeles, Nomogrammen, kunstige spitsbogen, wiskunde op de Werkplaats Kindergemeenschap en de verkenning van de parabool. Gelijke kansen in de wiskundeles In het onderwijs willen we gelijke kansen aan alle leerlingen bieden. Wat betekent kansengelijkheid voor wiskundeonderwijs? En hoe kunnen we er in onze lespraktijk rekening mee houden? In dit artikel bespreken Michiel Doorman en Theo van den Bogaart vier belangrijke factoren in lesdoelen en eindtermen die kansengelijkheid beïnvloeden. Aan de hand van voorbeelden wordt duidelijk wat je hier in de les mee kunt. Nomogrammen: een nieuwe kijk op functies Grootheden spelen een centrale rol in de wiskunde. Functioneel denken is het denken over de samenhang tussen grootheden, in het bijzonder zoals beschreven door functies, en inclusief het dynamisch gedrag van die grootheden. Functioneel denken kan bevorderd worden door het gebruik van nomogrammen. In dit artikel leggen de auteurs uit wat nomogrammen zijn en presenteren ze recent ontwikkeld lesmateriaal. Genieten van kunstige spitsbogen Bij een van de vele wiskunde Facebookgroepen, Geometria Top, kwam Jacques Jansen een meetkundig probleem tegen waar een spitsboog in te zien is. De oplossing van dit probleem leidde hem naar andere vraagstukken ober spitsbogen. Wiskunde op de Werkplaats Kindergemeenschap De Werkplaats Kindergemeenschap is in 1926 in Bilthoven opgericht door pedagoog Kees Boeke. Hij had de overtuiging dat je van leren op school een beter gemeenschapsmens kunt worden. Boeke wilde een school waar iedereen gelijkwaardig is. De Werkplaats heeft een basisschool en een school voor voortgezet onderwijs (vmbo-gt, havo en vwo). Hoe is het om wiskunde te geven op de Werkplaats? Een interview met docent Mark Mulder. Verkenning van de parabool Op de cirkel na is de parabool de kromme die het meest optreedt in de schoolwiskunde. Maar anders dan bij de cirkel vindt de introductie van de parabool plaats via een algebraïsche voorstelling. Jammer! Martin Kindt laat zien hoe het anders kan. In dit nummer Gelijke kansen in de wiskundeles || Michiel Dooman, Theo van den Bogaart – Noten Nomogrammen: een nieuwe kijk op functies || Rogier Bos, Hang Wei, Gerben van der Hoek, Paul Drijvers Wiskunde op de werkplaats. Interview met wiskundedocent Mark Mulder || Liesbeth Coffeng – De Werkplaats Kleintje didactiek. Statistiek in de rechtspraak || Lonneke Boels In memoriam Jan Guichelaar || Alex van den Brandhof, Klaas Pieter Hart en Jenneke Krüger Wis en Waarachtig De parabool op school (1) || Martin Kindt Twee raaklijnen aan een cirkel en een speciale vierhoek || Jan Otto Kranenborg Uitdagende problemen. Herkennen en genieten van kunstige spitsbogen in de architectuur || Jacques Jansen ‘Toegepaste wiskunde’ – is dat ook een opleiding? 3: In gesprek met docenten || Jack Schilder Roest rust (niet). Zonnewijzers || Ab van der Roest Cyclogons: rollen maar… || Fred Muijrers Omvouwen van een hoek papier, een benadering met gonio || Rob van Oord – Uitleg Rob 3d vouwen – Oplossing Rob optimaliseringsvraagstuk twee keer vouwen naar een driehoek Verenigingsnieuws. Jaarvergadering/studiedag 2023 Puzzel || Esther Bod Servicepagina