25 januari 2022 - Redactie Euclides Inhoud Euclides 97-4 Deze Euclides is een ICT-special met artikelen in diverse categorieën: ICT generiek, ICT-toepassingen, ICT-toetsen en digitale feedback. Computationeel denken Computationeel denken staat in een groeiende belangstelling. Ook in de wiskundeles zijn er volop mogelijkheden om hier aandacht aan te besteden. Maar hoe doe je dat? Excel bij de beroepsgerichte vakken vmbo Bij het centraal schriftelijk en praktisch examen (cspe) van de profielvakken in het vmbo wordt geregeld gebruik gemaakt van Excel-applicaties. Deze applicaties vragen in sommige gevallen ook reken- en wiskundevaardigheden. Melanie Steentjes onderzocht deze Excel-applicaties. Mathematische besliskunde Op basis van wiskundige modellen worden vaak belangrijke beslissingen genomen. John Poppelaars is mathematisch besliskundige en beschrijft een aantal praktijkvoorbeelden. Programmeren in Python Bij de invoering van de grafische rekenmachine eind jaren ’90, beschikten leerlingen over een digitale onderzoekstool en zorgde deze technologie dat docenten wereldwijd startten met programmeren in de klas om het probleemoplossend en algoritmisch denken te stimuleren. In dit artikel een aantal aansprekende voorbeelden om te programmeren in Python met leerlingen. Toepassingen van GeoGebra in de les Wiskunde moet je doen. Het is pas echt leuk, wanneer je aan het experimenteren en het ontdekken bent. Meetkunde is hiervoor bij uitstek geschikt, ook voor leerlingen, omdat je meetkunde letterlijk kunt zien. GeoGebra is daarbij een fantastisch gereedschap voor probleemoplossen en (her)ontdekkingen door leerlingen. Jeroen Spandaw bespreekt tien pakkende voorbeelden. Inhoudsopgave Kort Vooraf || Tom Goris – ICT-special van de Nieuwe Wiskrant Terugblik op de toekomst || Paul Drijvers Computationeel denken via dynamisch programmeren in 5 vwo || Mark Timmer en Jarco Slager Computationeel denken in de wiskundeles. Hoe krijg je dat voor elkaar? || Sylvia van Borkulo Excel-applicaties bij de beroepsgerichte vakken vmbo || Melanie Steentjes – Vergroting van figuur 5 – Vergroting van figuur 10 Twaalf jaar na de Ted talk… Interview met Conrad Wolfram || Tom Goris Mathematische besliskunde || John Poppelaars Digitaal toetsen in het vmbo || Melanie Steentjes Wiskunde doen met GeoGebra: tien voorbeelden || Jeroen Spandaw Computational thinking in de klas. Programmeren in Python || Koen Stulens en Bert Wikkerink – Programmeren met de TI-83 Plus, Henk Pfaltzgraff – Aanvulling op Computational Thinking in de klas – Programmeren in Python Wis en Waarachtig Leer wiskunde zoals je leert fietsen. Een embodied benadering van onderwijstechnologieën || Anna Shvarts Wiskunde digitaal. Leren over veelhoeken voor vmbo-bkg en mavo met dragonbox elements || Lonneke Boels Digitale feedback van leerlingen over de kwaliteit van de les || Hannah Bijlsma Weglaten van stigmatiserende indicatoren biedt geen soelaas om eerlijke algoritmen te krijgen || Ylja Remmits en Sander Klous Leraren opleiden voor digitale geletterdheid en informatica || Mandy Stoop – Vergroting van figuur 1 Afstandsonderwijs in de lockdown van 2020 || Layla van Goor Vastgeroest || Ab van der Roest Puzzel || Esther Bod Servicepagina