Plenair Plenaire openingslezing 100 jaar wiskundeonderwijs Desiree Agterberg Verandering is een constante in het wiskundeonderwijs. Het schoolsysteem als geheel verandert soms en het wiskundecurriculum verandert regelmatig. We onderwijzen wiskunde om andere redenen en op andere manieren dan vroeger. Terwijl de technologie steeds meer zijn intrede doet, treden steeds meer leraren uit. De maatschappij verandert voortdurend en onze leerlingen veranderen mee. Als we een aantal van deze veranderingen wat nader bekijken, welke patronen, lijnen of golfbewegingen zien we dan? Plenaire slotvoordracht Samen Wiskunde Maken Monique Pijls Wiskunde doe je niet alleen. En niet alleen in je hoofd, maar ook met je handen! Werken met concrete materialen helpt om abstracte begrippen concreet te maken, waarmee je ze letterlijk kunt gaan (begrijpen) en er met anderen over kunt praten. In deze bijzondere lustrumlezing brengen we een ode aan mensen die hierop ingezet hebben. Door hun werk (opnieuw) voor het voetlicht te brengen, richten we onze aandacht op didactische pareltjes die niet verloren mogen gaan. Een pleidooi om in tijden van digitalisering als wiskundeleraar ruimte te maken knutselen, uitproberen, delen en maken!