17 juni 2025 - Redactie Euclides Inhoud Euclides 100-7 In dit nummer: Nieuw Handboek didactiek van Paul Drijvers, Herinneringen aan Jan de Lange, Lesgeven aan leerlingen uit de hele wereld op Itahaka, internationale schakelklassen, Probleemgestuurde aanpak in de wiskundeles en Wiskunde in de begintijd van Euclides. Nieuw Handboek didactiek van Paul Drijvers Bespreking van het nieuwe handboek Didactiek van de wiskunde Herinneringen aan Jan de Lange Op 13 maart 2025 overleed Jan de Lange. De redactie van Euclides vroeg een aantal mensen die hem van zeer nabij hebben meegemaakt om hun herinneringen aan Jan te delen. Als eerbetoon aan een van de meest invloedrijke wis-kunde didactici van de afgelopen decennia. Lesgeven aan leerlingen uit de hele wereld op Itahaka, internationale schakelklassen Op Ithaka-Internationale Schakelklassen in Utrecht geeft Amar al sinds 1999 wiskunde en rekenles aan kinderen uit de hele wereld. Constantijn Tilanus sprak met deze vriendelijk glimlachende éminence grise over zijn ervaringen. Probleemgestuurde aanpak in de wiskundeles Veel wiskundedocenten voelen het aan: enerzijds is het noodzakelijk om leerlingen helder uit te leggen hoe proce-dures en stappenplannen werken. Anderzijds wil je graag dat leerlingen zelf nadenken over opdrachten en beslissen op welke manier ze de wiskundeproblemen kunnen aanpakken. Voor procedures en stappenplannen bieden de schoolboeken goede ondersteuning, maar voor het probleemoplossen is dat vaak minder goed zichtbaar Wiskunde in de begintijd van Euclides In dit artikel schetst Roel van Asselt ‘de stand van de wiskunde’ in de jaren dat Euclides het licht zag. De allereerste editie van Euclides begint met een heftige reactie van redactielid Jan Dijksterhuis op een brochure van Tatiana Ehrenfest-Afanassjeewa. In dit nummer Boekbespreking. Didactiek van de wiskunde || Gerrit Roorda – Figuur 2 – coginitief schema Herinneringen aan Jan de Lange || Michiel Doorman, Kees Lagerwaard, Claudi Alsina, Heleen Verhage Martin Kindt, Mogens Niss, Monica Wijers, Dédé de Haan en David Webb Wat heb je nou aan wiskunde? || Ferdinand Verhulst – Literatuur Probleemgestuurde aanpak in wiskundelessen. NVvW project || Gerrit Roorda, Peter Kop, Els Franken en Tom Goris Wis en Waarachtig Mijn werk voor Euclides || Bert Zwaneveld 100 jaar aansluiting tussen voorbereidend en voortgezet technisch onderwijs. Deel 1 honderd jaar geleden || Jenneke Krüger en Christiaan Boudri Wiskunde ten tijde van de eerste edities van Euclides || Roel van Asselt – Noten en literatuurlijst – Lijst van Hilbert Vakoverstijgend wiskundeonderwijs op RSG Broklede || Jeroen Maes – Noten – Figuur 1 – detail van de poster over formules Nieuwe mogelijkheden bieden aan kinderen die heel weinig kansen hebben Interview met Amar Driouech || Constantijn Tilanus Verenigingsnieuws. Jaarvergadering/studiedag 2025 Olympiadepuzzel || Esther Bod Uitwerking puzzelen met het getal 100 || Lieke de Rooij – Bewijzen Servicepagina