17 juni 2025
- Redactie Euclides

Inhoud Euclides 100-7

In dit nummer: Nieuw Handboek didactiek van Paul Drijvers, Herinneringen aan Jan de Lange, Lesgeven aan leerlingen uit de hele wereld op Itahaka, internationale schakelklassen, Probleemgestuurde aanpak in de wiskundeles en Wiskunde in de begintijd van Euclides.

Nieuw Handboek didactiek van Paul Drijvers

Bespreking van het nieuwe handboek Didactiek van de wiskunde

Herinneringen aan Jan de Lange

Op 13 maart 2025 overleed Jan de Lange. De redactie van Euclides vroeg een aantal mensen die hem van zeer nabij hebben meegemaakt om hun herinneringen aan Jan te delen. Als eerbetoon aan een van de meest invloedrijke wis-kunde didactici van de afgelopen decennia.

Lesgeven aan leerlingen uit de hele wereld op Itahaka, internationale schakelklassen

Op Ithaka-Internationale Schakelklassen in Utrecht geeft Amar al sinds 1999 wiskunde en rekenles aan kinderen uit de hele wereld. Constantijn Tilanus sprak met deze vriendelijk glimlachende éminence grise over zijn ervaringen.

Probleemgestuurde aanpak in de wiskundeles

Veel wiskundedocenten voelen het aan: enerzijds is het noodzakelijk om leerlingen helder uit te leggen hoe proce-dures en stappenplannen werken. Anderzijds wil je graag dat leerlingen zelf nadenken over opdrachten en beslissen op welke manier ze de wiskundeproblemen kunnen aanpakken. Voor procedures en stappenplannen bieden de schoolboeken goede ondersteuning, maar voor het probleemoplossen is dat vaak minder goed zichtbaar

Wiskunde in de begintijd van Euclides

In dit artikel schetst Roel van Asselt ‘de stand van de wiskunde’ in de jaren dat Euclides het licht zag. De allereerste editie van Euclides begint met een heftige reactie van redactielid Jan Dijksterhuis op een brochure van Tatiana Ehrenfest-Afanassjeewa.

In dit nummer

Boekbespreking. Didactiek van de wiskunde || Gerrit Roorda
Figuur 2 – coginitief schema
Herinneringen aan Jan de Lange || Michiel Doorman, Kees Lagerwaard, Claudi Alsina, Heleen Verhage
Martin Kindt, Mogens Niss, Monica Wijers, Dédé de Haan en David Webb
Wat heb je nou aan wiskunde? || Ferdinand Verhulst
Literatuur
Probleemgestuurde aanpak in wiskundelessen. NVvW project || Gerrit Roorda, Peter Kop, Els Franken en Tom Goris
Wis en Waarachtig
Mijn werk voor Euclides || Bert Zwaneveld
100 jaar aansluiting tussen voorbereidend en voortgezet technisch onderwijs. Deel 1 honderd jaar geleden || Jenneke Krüger en Christiaan Boudri
Wiskunde ten tijde van de eerste edities van Euclides || Roel van Asselt
Noten en literatuurlijst
Lijst van Hilbert
Vakoverstijgend wiskundeonderwijs op RSG Broklede || Jeroen Maes
Noten
Figuur 1 – detail van de poster over formules
Nieuwe mogelijkheden bieden aan kinderen die heel weinig kansen hebben
Interview met Amar Driouech || Constantijn Tilanus
Verenigingsnieuws. Jaarvergadering/studiedag 2025
Olympiadepuzzel || Esther Bod
Uitwerking puzzelen met het getal 100 || Lieke de Rooij
Bewijzen
Servicepagina