28 januari 2025
- Redactie Euclides

Inhoud Euclides 100-4

In dit nummer: Mathness – toepassingen van wiskunde, een praktisch-historische blik op wiskunde, basisvaardigheden in het voortgezet onderwijs en origami en wiskunde.

Mathness: toepassingen van wiskunde

Op de website Mathnesse van wiskundeleraren Jason Zijlstra en Fréderique Kool vind je video’s met mooie toepas-singen van wiskunde. Een voorbeeld is de tangens die gebruikt wordt om te berekenen wanneer de daling van een vliegtuig moet worden ingezet.

Een praktisch-historische blik op wiskunde

In een serie artikelen gaat Roel van Asselt op zoek naar voorbeelden van historische toepassingen van wiskundige kennis. In dit deel gaat het over de oude Grieken en toepassingen als, de gulden snede en de harmonieleer.

Basisvaardigheden rekenen in het voortgezet onderwijs

Hoe versterk je duurzaam de basisvaardigheden rekenen-wiskunde? Onderzoekers van de Hogeschool Utrecht schetsen drie mogelijke scenario’s om aan de slag te gaan met gecijferdheid.

Origami en wiskunde

Een giraf-boekje over origami legt de belangrijkste principes uit van de vouwkunst. Maar het gaat natuurlijk om het zelf doen en dat kan zeker met dit boekje. Met de opdrachten in het boekje, de printbare werkbladen en video’s kun je goed aan de slag.

In dit nummer

Mathness: toepassingen van wiskunde || Jason Zijlstra, Fréderique Kool
Een praktisch-historische blik op wiskunde. Deel 2 taal van de kosmos || Roel van Asselt
Noten en literatuurlijst
‘Het is van wezenlijk belang om zelfvertrouwen op te bouwen.’ Interview met vmbo-docent Hilde Kalsbeek || Lambrecht Spijkerboer
Pracht en kracht van wiskunde. Deel 3: Newton, Gauss en fractalen || Paul Igodt
Leerlinggedrag op de studiedag || Paul Durenkamp
Vijf vragen aan … || Marja Bos
De heks van Agnesi || Paul van de Veen
Een vergeten hoofdredacteur: Fred Goffree || Martinus van Hoorn
Affiniteit met Fibonacci || Martin Kindt
Werken aan basisvaardigheden rekenen in het voortgezet onderwijs || Hugo Mulder, Lonneke Boels, Kees Hoogland
Boekbespreking. Zebra 71: Origami en wiskunde || Marjan Botke
Wis en waarachtig
Uitdagende problemen. Hoe verhouden we ons tot verhoudingen? || Jacques Jansen
Giraf 5: pl+smin-s spelen met negatieve getallen || Jasper Peemen
Wereldwiskundefonds in Kenia || Dédé de Haan
Puzzelen met het getal 100 || Lieke de Rooij
Servicepagina