19 januari 2025 - Henk Hietbrink De Schoonheid van Islamitische Geometrische Patronen – Bahareh Taghavinejad Islamitische Geometrische Patronen zijn mooi om te bekijken en om zelf te maken, thuis of met de hele klas, onder de wiskunde les of samen met de kunstdocenten. In de vorige blog is een serie van blogs aangekondigd met voorbeelden uit Nederland en Vlaanderen. Heb je zelf werk dat je onder de aandacht wil brengen, stuur dan een mailtje. Bahareh Taghavinejad is een Iraanse docent verbonden aan de Art University of Isfahan. Ik heb haar leren kennen tijdens een studiereis naar Iran. Zij gaf een workshop Islamitische patronen aan ons. Terug in Nederland heb ik haar gemaild en toestemming gevraagd om haar powerpoint geschikt te maken voor een Nederlands schoolpubliek. Interessant is dat zij liet zien dat je met twee verschillende stappenplannen twee bijna identieke patronen kunt krijgen. Er is dus een makkelijke weg die de moeilijke weg redelijk benadert. Voor puristen is benaderen een gruwel, maar in een klaslokaal met kinderen van twaalf of dertien jaar oud kan je maar beter pragmatisch zijn. Mijn presentatie oogt hetzelfde als die van Bahareh. Verschil is dat ik meer expliciet alle punten en lijnstukken benoem. Ooit heb ik geprobeerd om een klas synchroon te laten tekenen, maar dat doe ik nooit meer. In het klaslokaal hang ik de complete presentatie als poster vier keer op zodat iedereen aan de hand van de poster alle stappen in zijn eigen tempo kan zetten. Op die manier heb ik de handen vrij om relaxed door het klaslokaal te lopen en de resultaten te bewonderen. In een onderbouwklas is het lesdoel dat leerlingen op een speelse wijze werken aan hun fijne motoriek. Netjes werken wordt beloond met een patroon dat klopt. In een bovenbouw klas met wiskunde B knoop ik er lessen in algebra aan vast. Ga maar rekenen aan de afmetingen van de verschillende lijnstukken, of onderzoek de grootte van de hoeken. Op mijn website staan verschillende versies van deze presentatie. Het verschil tussen patroon A en patroon B is minimaal, maar wel zichtbaar. NVvW studiedag 2017 Bahareh look-alike patroon A patroon B Over een ander patroon heb ik workshops met een twist verzorgd op mijn scholen en voor Art-S-Cool. Het ontwerp komt uit een boekje en verwijst naar Eşrefoğlu Cami (Turkije), maar pas als de leerlingen klaar zijn, ontdekken ze dat ze iets anders getekend hebben dan ze dachten. Gelukkig is de vindplaats in dezelfde moskee. De presentatie bevat de nodige illustraties. tekeninstructie presentatie Tip: als school 3D printers heeft en als je leerlingen meer tijd hebben, dan kunnen ze ook een 3D print versie maken, bij voorbeeld met SketchUp. Hiernaast zie je hoe acht stukjes het patroon opleveren. Volgende blog: Alan Adams Vorige blog: Serap Ekizler Sonmez Index: De Schoonheid van Islamitische Geometrische Patronen – Index