29 augustus 2022
- Redactie Euclides

Spellen in de wiskundeles

Met een spel gaan je leerlingen fanatiek aan de slag. Wil je weten hoe je Wie is de mol?, dobble, bingo en mini-loco inzet in je les?

Wie is de mol

Groepjes leerlingen werken opdrachten uit, maar één van hen probeert te saboteren. Maico Burger ontwierp een variant van Wie is de mol? voor de wiskundeles.

Maico Burger (2017). Werkvorm: Wie is de mol? Euclides 93(2), 4-5.

Dobble

Bij dit spel draai je in iedere beurt twee kaarten om van een stapel. Op iedere kaart staan acht plaatjes. Voor ieder tweetal kaarten is er precies één plaatje dat op beide kaarten voorkomt. Zodra je ziet welk plaatje dit is, roep je wat het is. Rogier Bos verving de plaatjes op de kaarten door wiskundige plaatjes: getallen, formules, meetkundige figuren.

Rogier Bos (2017). Het Fizier gericht op… Dobble. Euclides 93(3), 36-38.

Bingo

Met dit spel kun je op een verrassende manier voorkennis activeren. Leerlingen maken aan het begin van de les zelf een bingokaart met begrippen die met het onderwerp te maken hebben. Noemt de docent een woord van hun kaart dan mogen ze dat woord omcirkelen. Desiree Agterberg bedacht deze vorm van bingo.

Desiree Agterberg (2021). Bingo! Euclides 96(4), 18-19.

Mini-loco

De ‘gouwe ouwe’ mini-LOCO kun je omzetten naar een werkvorm met papier, pen en schaar. Desiree Agterberg beschrijft hoe je dat doet.

Desiree Agterberg (2020). Going Loco. Euclides 96(2), 16-17.