3 mei 2022 - Redactie Euclides Inhoud Euclides 97-6 In dit nummer: Waardering voor worstelen met opgaven, Bordjesmethode in de schijnwerpers, Bijzondere eigenschappen van parabolen, Verschillende gemiddelden en Leerlijn statistiek: een verkenning. Waardering voor worstelen met opgaven Welke rol spelen emoties bij het oplossen van wiskundeopgaven? In een college vakdidactiek lieten Nelleke den Braber en Gerrit Roorda hun studenten worstelen met een opgave, waar emoties zoals frustratie en ongeloof snel aan de oppervlakte komen. Bordjesmethode in de schijnwerpers Twee auteurs belichten de bordjesmethode. Irene van Stiphout in Wat bedoelen ze toch met … globaal kijken? En Martin Kindt in Bordjes en formules. Bijzondere eigenschappen van parabolen Oude, vertrouwde parabolen blijven soms verrassen en blijken uniek te zijn in hun eigenschappen. Paul Drijvers verkent twee bijzondere eigenschappen van kwadratische functies en hun grafieken. Verschillende gemiddelden Welke gemiddelden gebruiken we zoal? Wat hebben we aan die verschillende gemiddelden? Kunnen we ze in één plaatje zichtbaar maken? Is er een onderlinge samenhang of staan ze geheel los van elkaar? Jacques Jansen gaat in op de verschillende gemiddelden. Leerlijn statistiek: een verkenning Hoe verloopt de overgang van wiskunde A naar statistiek in het wo? Een groep docenten uit het vo en wo, hebben met een student van de Radboud Universiteit deden een eerste verkenning. In dit nummer Heen- en weerreis bij vakdidactiek wiskunde || Nelleke den Braber, Gerrit Roorda Wat bedoelen ze toch met … globaal kijken? || Irene van Stiphout Bordjes en formules || Martin Kindt Verhalen uit het vmbo. Sebastiaan || Melanie Steentjes Wis en waarachtig De parabel van de parabool || Paul Drijvers Kleintje didactiek. De samenhang tussen sinus en eenheidscirkel || Lonneke Boels WiTje: meer ruimte voor het festival Uitdagende problemen. Gemiddelden || Jacques Jansen – Uitwerkingen Math between us. ‘these walls talk back’ || Jana Dean Tweetalig wiskundeonderwijs: ta(a)lrijke potentialen voor begripsvorming || Alexander Schüler-Meyer Netwerken, percolatie en spelen tegen het toeval || Nicos Starreveld Een kans gemist. Van vwo naar wo, op zoek naar een leerlijn statistiek || Saskia van Boven, Jules Ellis, Leontien de Kwaadsteniet, Inez van de Wolfshaar Wereldwiskunde fonds in Ombaka, Kenia || Monica Woldinga Vastgeroest || Ab van der Roest Puzzel || Esther Bod Servicepagina